Sett inn riktig form av adjektivene
Se timen her: 4. B2 I Adjektiv I Isbjørndokumentet
Her jobber vi med kapittel 2, oppgave 1 i “Isbjørn (B2-C1)”. I denne timen gjennomgår Cecilie også en del grammatikk om bøyning av adjektiv. (Foto)
God påske!
- Mange av påskens aller (stor) _______ krimgåter handlet om (nedgravd) _______ hemmeligheter.
- Vi får mange splitter (ny) ________ serier.
- Det alltid (aktiv) __________ Filmpolitiet gir oss filmene rangert fra (god) ________ til (dårlig) ________ serien.
- Noen (glemsk) ________ mennesker vil kanskje sette pris på å få se (gammel) ________ serier på nytt.
- (glemsom) _______ seere vil få mange (skummel) ________ serier å boltre seg i.
- Dette blir jo bare (bra) ___________ og (bra) _____________.
- Dette er (dårlig) _____________ enn (dårlig) ___________.
- (hardkokt) __________, (krass) _______ og (bister) _________ politimannen Tom Brannick står overfor sitt livs (stor) _________ utfordring.
- Med den aller (ny) _____________ teknologien blir handlingen i (fersk) ________ serien en (stri) __________ kamp mot klokken.
- Politiet må finne (fellende) _______ DNA-bevisene for å unngå at (skummel, farlig) ________ mannen løslates. Det hele framstår som (risikabel) ________ prosjekter, og seeren følger med i (stigende) _________ spenningen.
- Filmen har (ekstrem) ________ fokus på (beryktet) ________ Cecil Hotel.
- Den (særegen) _____________ regissøren har manet fram (røff) ____________ bakteppe i denne filmen.
- Regissøren bruker (grundig, god) ___________ kildegrunnlag.
- (stiv) _______ intervjuformen i filmen, med sitt (oppstilt) __________ nærbilde av (brutal) ________ virkeligheten, går rett hjem hos (mottakelig) ____________ seere.
- Filmen inneholder en del (seig) ___________ rekonstruksjoner, litt for (kjent) _______ spenningsmusikk, (opplagt) _________ spørsmål og for (dramatisk) ____________ effekter.
- (utstrakt) ___________ bruken av (forslitt) ________________ sjangerelementene gjør at regissøren ikke klarer å utnytte (bruke) historiens (særegen) ________ driv til fulle.
- (skråsikker) _____________ ungdommene blir utsatt for en rekke (skummel) ______________________ opplevelser.
- Når filmen er på sitt (god) ___________, klarer (engasjert) _______________ seeren ikke å ta bort blikket fra skjermen.
- Vi møter en del (glatt, sleip) _________ typer i påskens (mangslungen) _________ serier.
- Akkurat (spesiell) ____________ serien vil noe mer enn å bare underholde med (grusom) _________.
Svar: 1. største – nedgravde 2. nye 3. aktive – den beste – den dårligste / den verste 4. glemske – gamle 5. Glemsomme – skumle 6. bedre – bedre 7. verre – verst 8. Den hardkokte – krasse – bistre – største 9. nyeste – den ferske – stri 10. de fellende – den skumle – farlige – risikable – den stigende 11. et ekstremt – det beryktede / det beryktete 12. særegne – et røft 13. et grundig – godt 14. Den stive – oppstilte – den brutale – mottakelige 15. seige – kjent – opplagte – dramatiske 16. Den utstrakte – de forslitte – særegne 17. De skråsikre – skumle 18. beste – den engasjerte 19. glatte – sleipe – mangslungne 20. denne spesielle – det grusomme
Vokabular
- splitter (adv.) ny: helt ny
- rangere (v2): ordne i en bestemt rekkefølge
- glemsk (adj.): som glemmer lett
- boltre (v1) seg: utfolde seg med lek
- hardkokt (adj.): her: usentimental
- krass (adj.): hard; ubarmhjertig
- bister (adj.): som gjør andre litt redde (fordi personen ser sur og sint ut); truende
- fellende (adj.): avgjørende
- beryktet (adj.): som har et dårlig rykte
- særegen (adj.): spesiell; som man legger merke til
- mane (v1, v2) fram: påkalle; få til å komme fram
- røff (adj.): her: vanskelig; hard; utfordrende
- gå rett hjem: slå godt an; bli godt likt
- opplagt (adj.): her: selvfølgelig
- utstrakt (adj.): omfattende (utstrakt bruk = som brukes ofte / i stor grad)
- forslitt (adj.): brukt for mye; utslitt
- driv (n): kraft; framdrift
- skråsikker (adj.): helt sikker; urokkelig sikker
- sleip (adj.): lur (på en negativ måte); litt ufølsom
- mangslungen (adj.): sammensatt; kompleks
NESTE SIDE: Oppgave om adjektiv og substantiv I Videoer