– om norsk språk, samfunn, litteratur, historie og kultur.

Materiellet på denne siden er tilpasset spesielt for deg som trenger å oppnå B2-C1-nivå i norsk – og for deg som trenger kunnskap om norsk språk, samfunn, litteratur, historie og kultur. Materiellet passer veldig godt for deg som skal ta Norskprøven på B2-nivå eller C1-nivå, og for deg som tar trinn III på UiO – men naturligvis passer materiellet for alle som vil lære norsk på høyere nivå. Velkommen til å bli med inn i: Historien om Norge!

På denne siden får du kunnskap om norsk historie, kultur, samfunn, litteratur, språk, om å skrive tekster, m.m. Om du ønsker å jobbe med grammatikkoppgaver, bør du jobbe med disse dokumentene: Elg B1, Isbjørn B2 og Gaupe C1.

Materiellet er basert på frivillig arbeid og publiseres av Pachamama Frivillig! Norsklærer og forfatter Cecilie Lønn lager materiellet for at du kan bli flinkere i norsk – og for at du kan nå dine mål. Støtt gjerne dette frivillige arbeidet om du liker å jobbe med dette: Vipps 907253.

By og bygd

  1. Hva er egentlig et tettsted?
  2. Foretrekker du å bo i bygd eller by? Hvorfor?
  3. Synes du det bør bo folk i distriktene? Bør man satse på desentralisering – eller bør folk bosette seg i byer og rundt de store byene?
  4. Hvordan er transportforholdene i Oslo? Beskriv tilbudet!
  5. Fortell litt om oljens rolle, oljefondet og oljens historie i Norge.

Vår hverdag

  1. Mange unge flytter tidlig hjemmefra her i Norge. Synes du det er en god tendens – eller synes du det er bedre at de unge bor lenger hjemme?
  2. Hvordan lever de eldre i ditt land? Hvordan er dette sammenlignet med Norge?
  3. Hva er «tidsklemma»?
  4. Barns fritid blir i stor grad organisert av de voksne. Synes du dette er en bra tendens – eller bør barna oppfordres til å finne ut av dette med lek alene?
  5. Hva er fordeler og ulemper med sosiale medier?

Vår flerkultur

  1. Kan du fortelle litt om samene i Norge?
  2. Når blir en person uten etnisk norsk bakgrunn norsk, synes du?
  3. Er det et mål for en innvandrer å bli «norsk»?
  4. Hva er integrasjon for deg? Har det norske samfunnet gjort jobben sin når det gjelder integrasjon?

Vår skolehistorie

  1. Kan du fortelle litt om grunnskolen i Norge? (skoleplikt, reduksjon av sosiale forskjeller, obligatorisk, alle går i samme klasse, samarbeid …)
  2. Hva er «generell studiekompetanse»?
  3. Hva er studiespesialisering?
  4. Hvordan er gradene i høyere utdanning i det norske systemet?
  5. Hvilke ulike undervisningsformer har vi på universitetet? Hva liker studentene best? Hva liker du best? Hvor mye husker studentene etter en forelesning?

Arbeidet vårt

  1. Kan du fortelle generelt om hva som er smart – og hva som ikke er smart – når man skal på et jobbintervju i Norge?
  2. Fortell om din arbeidserfaring i Norge eller i ditt hjemland.

Klimaet vårt

  1. Hva kan vi gjøre for å spare miljøet? Nevn eksempler! Hva gjør du selv?

Helsa vår

  1. Hva betyr det «å subsidiere»?
  2. Hva er en «formynderstat»? Blir staten en formynderstat av å legge høye avgifter på alkohol, tobakk og andre varer som er skadelige for helsen vår?
  3. Hva er et godt kosthold slik du ser det? Hva bør vi spise, og hva bør vi unngå? Er det kun vårt eget ansvar å spise sunn mat – eller har staten også et ansvar?
  4. Hvilke likheter og forskjeller ser du mellom helsesystemet i Norge og helsesystemet i ditt hjemland?
  5. Navn argumenter for og imot vaksine. Hva mener du selv?
  6. Mange unge rammes av psykiske lidelser. Hva kan være grunnen til det?

Historien vår

  1. Hvorfor kan det være viktig å kjenne til et lands historie?
  2. Når er den første gangen betegnelsen nordmenn og navnet Norge ble brukt?
  3. Hvem var Ottar? Hva kunne Ottar fortelle?
  4. Fortell litt om Kaupang.
  5. Hva skjedde i Lindisfarne?
  6. Fortell litt om vikingtida. Når var vikingtida? (Pass på at du kan si årstallene riktig.) Hva levde folk av? Hvilke produkter solgte de? Hva vet vi om kvinnenes stilling?
  7. Kan dere fortelle om Harald Hårfarge som samlet Norge til ett rike?
  8. Hvem var Pesta? Hva var Svartedauden?

Norge blir Norge

  1. Beskriv bildet «Brudeferden i Hardanger».Hvordan kan man se nasjonalromantikken gjennom dette bildet?
  2. Hvordan så man på bøndene på 1800-tallet?
  3. Hvilken rolle fikk folkeeventyrene og folkemusikken?
  4. Hvilke problemer strevde man med på 1800-tallet? På hvilken måte var virkeligheten annerledes enn slik man så den på bilder?
  5. Hvordan var språksynet til Knud Knudsen?
  6. Hvordan var språksynet til Ivar Aasen? (Hvordan uttaler man aa på norsk?)
  7. Hva synes du er mest typisk for nordmannen og det norske samfunnet?

Våre kunstnere

  1. Kan du fortelle litt om Edvard Munch?
  2. Kan du fortelle litt om Knut Hamsun?
  3. Hva handler «Ringen» om?

Maktfordelingen

  1. Kan du reflektere litt rundt monarkiet? Hva mener folk om det å ha monarki? Hva mener du om monarkiet i Norge?
  2. Kan du fortelle litt om Stortinget og regjeringen i Norge?
  3. Hva er: a) forliksråd b) varetekt c) betinget fengsel d) ubetinget fengsel?
  4. Hvordan er fengslene i Norge? Hvorfor er fengslene slik? Hva mener du om dette?

Politikk

  1. Hva kan du si om det politiske systemet i Norge?
  2. Hva kan du si om medienes rolle i Norge?
  3. Fortell litt om Einar Gerhardsen!
  4. Hva vet du om den første verdenskrigen – sett med norske øyne?
  5. Hvorfor klarte ikke Norge å være nøytralt under første og andre verdenskrig?
  6. Hvordan var de harde 30-årene?
  7. Kan du fortelle litt om andre verdenskrig – sett med norske øyne?
  8. Hva er Nobels fredspris?
  9. Fortell om Alfred Nobel.

Vår litteratur

«Vi kan ikke hjelpe alle» (her kommer det mer)

«Skolegutt» (her kommer det mer)

«Ringen» (her kommer det mer)

Samene

Her kommer det mer

Vår kultur

Om den norske alkoholkulturen (kommer)

Hvordan får man norske venner? (kommer)

Om den norske selvstendigheten (kommer)

Integrering

Her kommer det tekster og vokabular

Om å skrive gode tekster på norsk

Parsetninger

  • 1A. Hun tok faktisk på seg skylden.
  • 1B. Det _______.
  • 2A. Du kan ikke få begge deler. Vil du ha brus eller saft?
  • 2B. Du må ____________.
  • 3A. Hun har ingen penger.
  • 3B. Hun sier _______________.
  • 4A. Rita sier: Ingen penger har blitt tatt.
  • 4B. Rita sier at ___________.
  • 5A. Rita sier: Ingen penger har blitt tatt.
  • 5B. Rita sier at det _______________.
  • 6A. Hvem kommer der?
  • 6B. Hun spør hvem det ____________.
  • 7A. Hvorfor kommer du ikke?
  • 7B. Hun spør _______________.
  • 8A. Hvem kan hjelpe guttungen?
  • 8B. Hun spør hvem det ______________.
  • 9A. Hun sier: Jeg ble sliten av treningen.
  • 9B. Hun sier at det _______________ treningen.
  • 10A. Han sier at han ble stresset av all jobbingen.
  • 10. Han sier at jobbingen var ___________.
  • 10A. Hvor er fangene som ble løslatt?
  • 10B. Hvor er ____________ fangene?
  • 11A. Hvem kan hindre denne utviklingen?
  • 11B. Hvem kan hindre at dette ______________?
  • 12A. Tror du han blir reddet av dem?
  • 12B. Tror du de ________________?
  • 13A. Hvem sa noe?
  • 13B. Hvem var _____________?
  • 14A. Han har vondt i det beinet som ble brukket.
  • 14B. Han har vondt i det _____________.
  • 15A. Hvem kan hjelpe meg?
  • 15B. Hvem kan gi meg ____________ hånd?
  • 16A. Kakene ble faktisk laget i går kveld.
  • 16B. Han sa at ______________.
  • 17A. Jeg er lei av å høre på at han roper så mye.
  • 17B. Jeg er lei av å høre på all _________________.
  • 18A. Er det forbudt å krysse gaten her?
  • 18B. Er det et __________ å krysse gaten her?
  • 19A. Var det god informasjon på møtet?
  • 19B. Ble man ______________ på møtet?
  • 20A. Hvorfor ble han politiker?
  • 20B. Hvorfor ble han med i ____________?
  • 21A. Har landet oppnådd uavhengighet?
  • 21B. Har landet ________________?
  • 22A. Er det bindingstid på denne avtalen?
  • 22B. _______________ til noe gjennom denne avtalen?
  • 23A. Har du lest stillingsutlysningen?
  • 23B. Har du lest om den ___________?
  • 24A. Jeg fikk hakeslepp.
  • 24B. Jeg ble veldig __________.
  • 25A. Jeg ble sittende med skjegget i postkassa.
  • 25B. Jeg ble _________.
  • 26A. Han har gått til sin siste hvile.
  • 26B. Han er avgått ved _________.
  • 27A. Hun vil ha kakao. Hun vil ha sjokolade.
  • 27B. Hun vil __________.
  • 28A. Det er så lenge siden jeg har sett deg.
  • 28B. Jeg har _______.
  • 29A. Kurset er krevende.
  • 29B. Kurset er ikke _________.
  • 30A. Tor er 38 år. Per er 39,5 år.
  • 30B. Tor er _________________ enn Per.
  • 30A. Ina måler 169 cm. Hanna måler 169 cm.
  • 30B. Ina og Hanna måler akkurat ___________.
  • 31A. Ina måler 169 cm. Hanna måler 169 cm.
  • 31B. Ina og Hanna er _______________.
  • 32A. Jeg synes dette var skremmende.
  • 32B. Jeg ______________ av dette.
  • 33A. Du kan ikke stole på henne.
  • 33B. Du kan ikke ha __________ henne.
  • 34A. Kan vi prate litt?
  • 34B. Kan vi ta _________?
  • 35A. Har du sett på maken?
  • 35B. Har du sett noe ______?
  • 36A. Hun vil ikke spise. Hun vil ikke drikke.
  • 36B. Hun vil __________________ drikke.
  • 37A. Hun leser mye. Hun blir faktisk klokere for hver dag som går.
  • 37B. Jo _________________, ______________ for hver dag som går.
  • 38A. De står på kravene.
  • 38B. De ________ikke på kravene.
  • 39A. Boka ble lagt på bordet av henne.
  • 39B. Det var ___________________________.
  • 40A. Hun kan ikke fordra lunken kaffe.
  • 40B. Lunken kaffe er noe __________________________.
  • 41A. Alt ble spist opp.
  • 41B. Det _______________ igjen.
  • 42A. Han skrøt av henne.
  • 42B. Han syntes _________________.
  • 43A. Var det du som stjal pengene?
  • 43B. Hun spurte ________________________.

Fullfør setningene

Nøkkelord